malvinaklubben

Tankar är som vågor

In Acceptans, Närvaro on juli 25, 2010 at 5:24 e m

Tankar är som vågor, lär dig surfa. Citatet har jag lånat från Åse Nilsonnes bok om medveten närvaro (mindfulness). När vi igår kom ut på öppet vatten efter att ha legat i den skyddande skärgården en tid  överraskade oss vattnets kraft. Det är inte första gången men det är alltid lika kraftfullt och överraskande. Vår båt är en Saga 27, en snipa vars konstruktion gör att man följer vågornas rörelser. Är det höga vågor gungar hela båten och jag ska inte förneka att jag blir både illamående och rädd. Lika mycket som jag älskar att åka båt kan jag som sagt avsky det. Igår var en sådan dag. Maken gjorde sina modiga försök att få båten att rida på vågorna men sjön böljade hit och dit och när vi ridit med en vågkam bröt en motvåg av och båten krängde av och an. Nilsonnes citat kom då för mig; Tankar är som vågor, lär dig surfa. Alla tankar är ju inte angenäma, alla känslor vi erfar inte behagliga. Men de är våra tankar, våra känslor och det är bara att följa med dem. Inte förskjuta, inte fly undan eller bortförklara. Känn det du känner och bestäm sedan hur du ska förhålla dig till det hela. Det var ingen angenäm hemfärd igår men jag tog tag i min rädsla, bemästrade illamåendet, drog djupa suckar och båten tog oss hem. Och det är trots allt en smula angenämnt att vara hemma igen…fast regnet smattrat mot rutan mest hela dagen…

Lämna en kommentar